Wat is documentcontrole?

Wat is documentcontrole?

In elk identiteitsdocument zijn echtheidskenmerken verwerkt die helpen tegen misbruik, fraude en vervalsingen. Het is niet mogelijk ieder echtheidskenmerk in een document met het blote oog te controleren. Het voelbaar reliëf en het watermerk (de zogeheten eerstelijns echtheidskenmerken) zijn zonder hulpmiddelen te controleren. Voor de controle van overige echtheidskenmerken zijn hulpmiddelen nodig. Securitech biedt hier de middelen voor aan.

Bij de controle van documenten wordt er gelet op echtheid, geldigheid en toepasbaarheid van het document. En niet geheel onbelangrijk; Is degene op de foto dezelfde persoon als degene die voor je staat?

Binnen vele organisaties is het noodzakelijk of zelfs verplicht om documentonderzoek uit te voeren. Denk hierbij aan controle van een identiteitsdocument door een politieambtenaar, een toezichthouder, financiële instelling of werkgever. Controle wordt over het algemeen uitgevoerd in de eerste, tweede en derde lijn. 

Wat zijn echtheidskenmerken per document type?

Identiteitsdocumenten bevatten vele echtheidskenmerken en beveiligingen die samen de zogenaamde security mix vormen. Per land en/of document verschilt de security mix. Veel voorkomende echtheidskenmerken zijn:

  • Watermerk
  • Kinegram
  • Fluorescerende patronen en vezels of microtekst.

 

Hoe herkent apparatuur al deze kenmerken?

Door gebruik te maken van apparatuur kunnen de gebruikte echtheidskenmerken en beveiligingen zichtbaar gemaakt worden. Afhankelijk van het gebruikte hulpmiddel wordt er een automatische controle uitgevoerd of dient de gebruiker de controle zelf uit te voeren.

Getraind en ongetraind personeel

Er kan onderscheid gemaakt worden tussen een getraind en een ongetraind persoon.

Ben jij, of heb jij personeel in dienst die een controle uit moeten voeren maar behoort de controle niet tot de hoofdtaak? Dan kan het beste gebruik gemaakt worden van geautomatiseerde controle.

Zo geeft een scanner in combinatie met software een oordeel over het document, zonder dat je kennis hoeft te hebben van identiteitsdocumenten. Worden er verdachte zaken geconstateerd dan wordt het document doorgestuurd naar de Fraudedesk, daar wordt realtime meegekeken en direct een terugkoppeling gegeven en overleg gepleegd over te ondernemen stappen.

Voor een getraind persoon zijn eerste, tweede en derdelijns hulpmiddelen beschikbaar.

Wat is een ‘getraind persoon’?
Met een getraind persoon bedoelen wij iemand die voor zijn dagelijkse werkzaamheden documenten controleert en hiervoor opgeleid is.

Eerstelijnscontroleurs
De eerstelijns controleurs hebben het eerste contact met de te controleren personen en hun documenten. Als hulpmiddel gebruiken zijn bijvoorbeeld een loep of UV lamp.

Tweedelijns controleurs
Tweedelijns controleurs zijn meestaal aanspreekpunten voor eerstelijnscontroleurs.

Wanneer de eerstelijnscontroleur twijfel heeft aan een document of de identiteit, zal deze ten rade gaan bij een tweedelijnscontroleur. Als hulpmiddel gebruiken zij bijvoorbeeld de CCD.

Derdelijnscontroleurs
Derdelijns voeren technisch en tactisch onderzoek uit en leggen dit vast voor dossiervorming. Dit rapport wordt gebruik als bewijsvoering. De derdelijns controleurs moeten op de hoogte zijn van de verschillende druk- en printtechnieken en veiligheidskenmerken in documenten. Als hulpmiddel gebruiken zij bijvoorbeeld een Docubox of Docucenter. 

De eerste tot derdelijns onderzoeken lopen vaak in elkaar over en kunnen per organisatie verschillend zijn. 

Beschikbare controle apparatuur
Er is voor iedere vorm van controle een hulpmiddel beschikbaar. Afhankelijk van de wettelijke vereisten en wensen van de klant zal Securitech advies geven over de meest geschikte hulpmiddelen aan de klant.

Moet je bevoegd zijn om het apparaat te gebruiken d.m.v. training?
Ja, om met gebruik van een hulpmiddel een identiteitsdocument te controleren is kennis van de documenten én van het gebruikte hulpmiddel noodzakelijk. De trainingen zijn dus ook tweeledig, enerzijds kennis over de documenten, anderzijds over het gebruik van het hulpmiddel.

Document controle software

Securitech levert verschillende software oplossingen die gebruikt kunnen worden bij de controle van identiteitsdocumenten.

Afhankelijk van de gekozen manier van controles uitvoeren levert Securitech de passende software.

De meeste klanten maken gebruik van de combinatie Document Scanner, DocReview en Fraudedesk. Heeft u zelf al een tweedelijns controle afdeling? Dan wordt DocReview met name ingezet om:

  • Data door te voeren naar een centrale omgeving.
  • Tweedelijns controle uitgevoerd wordt door externe partij.
  • Doorlevering van data naar een derde partij. 

            

Document controle apparatuur op maat

Securitech heeft een eigen R&D afdeling. In samenwerking en samenspraak met de klant zijn wij in staat om apparatuur en/of software op maat te realiseren. 

Over Securitech

Securitech is al bijna 30 jaar dé specialist als het gaat om identiteitscontrole.

Als leverancier van zowel apparatuur, diensten, software én trainingen zijn alle aspecten die van belang zijn voor een goede identiteitscontrole binnen onze organisatie aanwezig.

Met immigratiediensten, grensbewaking, politie, ministeries en gemeenten in zowel binnen- als buitenland zijn wij een leverancier voor vele overheden. Ook bedienen wij private bedrijven zoals banken, werkgevers, uitzendbureaus, verzekeringsmaatschappijen en makelaars.

Neem geheel vrijblijvend contact met ons op voor al je vragen!

Cookie policy

We use cookies to make the website easier to use and to better tailor the website and our products to your interests and needs. Cookies can also be used to improve the website speed of your future visits to our website. We also use them for marketing purposes. If you'd like to know more about these cookies, proceed to our Cookie policy. When you click "Accept cookies" you consent to the use of Optimal cookies on the site. To change your cookie preferences, click "Change settings".

Accept cookies Change settings